T: Toiminnanjohtaja Marjut Huhtala ja projektikoordinaattori Päivi Jämsén
Ammattikeittiöosaajat ry
T: Toiminnanjohtaja Marjut Huhtala ja projektikoordinaattori Päivi Jämsén
Ammattikeittiöosaajat ry
Päiväkotien ja koulujen syksyn toimintakausi on päässyt hyvään vauhtiin kesän jälkeen. Nyt onkin hyvä hetki pysähtyä miettimään ja kehittämään yhteistyössä opetus- ja kasvatushenkilöstön, ruokapalvelun ja lasten kanssa päiväkoti- ja kouluruokailuun liittyviä tärkeitä asioita. Näitä ovat esimerkiksi ruokakasvatukseen, ekologisesti kestävään ruokailuun, ruoan makuun ja ravitsemukseen liittyvät asiat. Lasten ja oppilaiden osallistaminen on yksi tärkeimmistä aiheista.
Kehittämistyössä hyvinä työkaluina toimivat päiväkodeille suunnattu Makuaakkoset-diplomi® ja kouluille suunnattu Kouluruokadiplomi®. Diplomi suoritetaan yhteistyössä ruokapalvelun, opetus- ja/tai varhaiskasvatushenkilöstön kanssa lapsia toimintaan ja kehittämiseen osallistaen ja heidän mielipiteitään kuunnellen.
Uusilla Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomisuorituksilla on jatkuva hakumahdollisuus. Vuonna 2017 haetut diplomit suoritetaan uudelleen 31.12.2020 mennessä. Tällöin niiden kolmen vuoden voimassaoloaika jatkuu katkeamatta.
Kutsu koolle esimerkiksi koulun/päiväkodin ruokaryhmä, jossa on laajasti edustettuna yhteisön toimijat ja asiakkaat. Jos ruokaryhmää ei vielä ole, niin voisitko olla aloitteentekijänä sellaisen perustamiseksi ja kutsua ryhmän koolle. Diplomi suoritetaan toimintaa yhdessä arvioiden ja kehittäen. Diplomin kysymyspatteriston avulla (45 kyllä-ei -väittämää) käydään läpi seitsemän eri teemaa, jotka käsittelevät muun muassa ruokakasvatuksen toteutumista ruokailuun liittyviä säädöksiä ja asetuksia sekä ruuan ravitsemuslaatua ja kestävyyttä.
Diplomisivustoilla on tarkat ohjeet, miten diplomit suoritetaan. Sivustoilta löydät myös runsaasti tausta-aineistoja kustakin käsiteltävästä aihealueesta. Voitte käyttää näitä keskustelujen ja kehittämistoimenpiteiden tukena. Diplomi suoritetaan diplomisivustolla sähköisesti.
Nopeiten pääsette alkuun klikkaamalla sivustojen Aineistopankkiin (Makuaakkoset-diplomi, Kouluruokadiplomi). Siellä on innostavat videot, joissa rehtori, varhaiskasvatusjohtaja, ruokapalvelun edustajat ja lapset kertovat, miksi heidän mielestään diplomien hakeminen on hyvä juttu.
PowerPoint-esityksissä on diplomien hakeminen kerrottu tiivistetysti ja yhden A4-sivun esitys on vielä nopeampi sukellus aiheeseen. Aineistoja voi käyttää myös asian esittelyyn diplomityöryhmälle, huoltajille, henkilöstölle ja kunnan päättäjille.
Päiväkodeille: makuaakkosetdiplomi.fi
Kouluille: kouluruokadiplomi.fi
paivi.jamsen@amko.fi
Kuvat: Samuel Hoisko Neliömedia, Marjut Huhtala (ryhmäkuva)
Teksti: Päivi Jämsén
9/2020
Keväällä 2020 uudelleen suoritettavien Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomien suoritukset on mahdollista tehdä vuoden 2020 loppuun mennessä. Ruokapalveluissa, päiväkodeissa ja kouluissa olleen haasteellisen kevään vuoksi, diplomien uudelleen suorittamisen aikaa on jatkettu.
Kaikki diplomit, jotka on suoritettu vuoden 2017 aikana, ehtii suorittaa uudelleen 31.12.2020 mennessä. Tällöin, normaalisti kolme vuotta voimassa olevien, diplomien voimassaoloaika jatkuu katkeamatta.
Uusia Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomeita voi hakea minä vuodenaikana tahansa eli silloin, kun se ajankohdallisesti sopii parhaiten.
Diplomityökalut auttavat kehittämään koulu- ja varhaiskasvatusruokailua entisestään yhteistyössä koko päiväkoti- ja kouluyhteisön kanssa erityisesti asiakkaita osallistaen ja kuunnellen. Diplomissa huomioidaan koulu- ja päiväkotiruokailu kokonaisuudessaan kestävästä kehityksestä ruoan ravitsemuslaatuun ja ruokailuympäristöön sekä oppilaiden ja lasten mahdollisuuteen vaikuttaa ruokailuun.
Varaa diplomia hakevalle työryhmälle/ruokaryhmälle kalenterista yhteiset ajankohdat valmiiksi. Näin pääsette syksyllä hyvin liikkeelle. Työryhmässä on tarkoitus olla edustus niin lapsista, oppilaista (mielellään joka luokka-asteelta), opetus-/kasvatushenkilöstöstä kuin ruokapalvelusta
Kouluruokadiplomiin (kouluille) esitteen, esityksen, videon ja sivuston kauttaja
Makuaakkoset-diplomiin (päiväkodeille) esitteen, esityksen, videon ja sivuston kautta
kouluruokadiplomi.fi
makuaakkosetdiplomi.fi
paivi.jamsen@amko.fi
6/2020
Painiityn päiväkodissa Espoossa juhlittiin Makuaakkoset-diplomia jäätelöllä ja iloisella tanssituokiolla. Diplomi on osoitus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti mallikkaasti järjestetystä päiväkotiruokailusta.
Päiväkodin johtaja Sari-Nina Kaidesoja on ylpeä tunnustuksesta: ” Pidämme ruokaa liian usein itsestään selvyytenä. Pitäisi tiedostaa, että päiväkotiruokailu on juhlimisen arvoista joka päivä.”
Ruokakasvatus on kirjattu varhaiskasvatussuunnitelmaan luontevaksi osaksi päiväkodin arkea Kaidesoja painottaa: ” Lapset opettelevat yhdessä hyviä käytöstapoja, oppivat nimeämään ruokia ja tutustuvat uusiin makuihin. Tavoitteenamme on lisätä myönteistä ruokapuhetta sekä mallintaa arjessa toteutettavaa kestävää kehitystä, kuten sopivaa ruuan annostelua ja biojätteen lajittelua.”

Diplomia haettiin yhteistyössä päiväkotiruuan valmistamisesta Espoossa vastaavan Espoo Catering Oy:n kanssa. Espoo Cateringin operatiivinen johtaja Hellen Junninen suosittelee muitakin päiväkoteja ja keittiöitä tutustumaan Makuaakkoset- diplomin taustalla oleviin kriteereihin. ”Haluamme että lapset söisivät mahdollisimman monipuolisesti, kokisivat ruokailuhetken mukavaksi ja uskaltaisivat rohkeasti maistella uusia ruokia ja raaka-aineita. Ruokakasvatuksen merkityksen ymmärtäminen ja yhteistyö päiväkotien kanssa on vahvistunut Makuaakkoset-diplomien hakemisen myötä”, Junninen kuvailee.
Myös kestävän kehityksen edistämiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota: ”Kestävä kehitys ja biojätteen vähentäminen ovat olleet ykkösasioita toiminnassamme jo yli kymmenen vuotta. Nyt asiat todennetaan diplomilla”, Junninen iloitsee.
Painniityn päiväkodin ruokapalveluvastaava Annina Artman on tyytyväinen monipuoliseen työhönsä. Aikaisemmin tarjoilijana toiminut Anniina vastaa neljättä vuotta noin sadan lapsen ruokahuollosta. Itsenäisessä työssä on paljon vastuuta, mutta palautteesta ei ole pula. Lapset kertovat mutkattomasti ja suoraan mielipiteensä. ”Ruokajonossa kuulen, mikä on ”lemppariruokaa.”
Artman vastaa Kilon keskuskeittiöltä toimitettavan ruuan kuumennuksesta, salaattien ja lisukkeiden valmistuksesta, omavalvonnasta ja päivittäisestä asiakaspalvelusta. ”Olen saatavilla koko ajan ja läsnä ruokailutilanteissa. Annostelen ruokia, vastaan kaikkiin kysymyksiin heti ja neuvon joskus haastavissakin erikoisruokavalioasioissa.”
Painiityn päiväkodille ja Espoo Cateringille myönnetty Makuaakkoset-diplomi antaa myönteisen signaalin keittiön toiminnan laadukkuudesta, mutkattomasta asiakaspalvelusta ja yhteistyön sujuvuudesta. Makuaakkoset-diplomeita myöntää ravitsemisalan valtakunnallinen yhdistys Ammattikeittiöosaajat ry.
Lisätiedot:
www.makuaakkoset.fi
www.amko.fi
Teksti ja kuvat: Marjut Huhtala, Ammattikeittiöosaajat ry
3/2020
Uusi vuosi on hyvässä vauhdissa, mutta kesään on vielä matkaa. Päiväkodeissa onkin sopiva ajankohta ottaa puheeksi ruokakasvatuksen ja päiväkotiruokailun kehittäminen koko päiväkodin yhteisenä asiana. Tähän hyvänä työkaluna toimii Makuaakkoset-diplomin hakeminen.
Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksessa mainittu Makuaakkoset-diplomi, on hyvä itsearviointiin ja yhteistyöhön perustuva kehittämistyöväline päiväkotien kasvatushenkilöstölle ja ruokapalveluille.
Diplomitunnustus myönnetään ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän ruokailun edistämisestä. Makuaakkoset-diplomin suorittaminen kannustaa kasvatushenkilöstöä ja ruokapalvelua yhdessä tarkastelemaan ruokailutilannetta osana laajempaa kasvatustehtävää. Se innostaa entisestään kehittämään pikkuasiakkaiden ruokailua, ruokakasvatusta ja osallistamista sekä moniammatillista yhteistyötä.

Makuaakkoset-diplomin sisältö koostuu seitsemään aihealueeseen: varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sopimusasioihin, ruokailutilanteeseen, ruokakasvatusta tukeviin toimenpiteisiin, yhteistyöhön kotien kanssa, ravitsemussuositusten mukaiseen ruokailuun, ruokaturvallisuuteen sekä ruokakulttuuriin ja ympäristöön liittyvistä asioista. Aiheet käsitellään ruokaryhmässä tai vastaavassa keskustelemalla diplomityökalun sisältävistä 45 kyllä/ei -väittämästä eli miten ne toteutuvat päiväkodissa ja miten toimintaa voidaan niiden avulla tarvittaessa kehittää.
Tätä linkkiä klikkaamalla löydät kootusti kolme lyhyttä tapaa perehtyä, mikä Makuaakkoset-diplomi on, miten sitä haetaan, miksi sitä kannattaa hakea, kenen kanssa sitä haetaan jne. Kyseisiä aineistojen (videot, yhden sivun A4-esite ja pp-esitys, joka sisältää myös diplomien eri aihealueisiin liittyvät kyllä/ei -väittämäkysymykset) avulla voit esitellä Makuaakkoset-diplomia muille yhteistyötahoille.
1/2020
Kuvat: Smuel Hoisko/Neliömedia Oy
Teksti: Päivi Jämsén
”Toivotamme sinulle joulun taikaa,
sopivasti hengähdysaikaa,
niin että unohdat kiireessä juoksun
ja ehdit aistia joulun tuoksun.
Uudelle vuodelle iloa ja valoa,
lisäksi ihanaa tunteen paloa.”
T: Toiminnanjohtaja Marjut Huhtala ja projektikoordinaattori Päivi Jämsén
Ammattikeittiöosaajat ry
Uudet ja uusittavat Makuaakkoset-diplomit ehtii suoritaa hyvin vielä ennen joulua. Kaikki keskiviikkoon 11.12.2019 mennessä suoritetut Makuaakkoset-diplomit toimitetaan päiväkodeille ennen joulua. Näin voitte juhlistaa diplomin saamista esimerkiksi joulujuhlan yhteydessä tai heti kevätlukukauden alkajaisiksi yhdessä koko päiväkotiyhteisön voimin.
Klikkaamalla alla olevia linkkejä tutustut tai kertaat nopeasti, mikä Makuaakkoset-diplomi on, miksi se kannattaa suorittaa ja miten se tapahtuu. Aineistot ovat käteviä myös esitellessäsi asiaa diplomityöryhmässä/muille kohderyhmille.
Kuvat: Samuel Hoisko/Neliömedia Oy
Teksti: Päivi Jämsén
12/2019
Ammattikeittiöosaajat ry on tehnyt uusia esittelyaineistoja Makuaakkoset-diplomista®. Diplomityökalusta ilmestynyt video kannustaa päiväkoteja ja ruokapalveluita kehittämään yhdessä päiväkotiruokailua ja suorittamaan Makuaakkoset-diplomin.
Pääset tutustumaan aiheeseen nopeasti tai kertaamaan, mistä on kysee, myös yhden sivun esitteen avulla. PP-esityksen katsomalla, voit perehtyä asiaan vähän syvällisemmin. Aineistojen avulla esittelet asiaa kätevästi muille kohderyhmille. Aineistot sopivat hyvin myös diplomia hakevan työryhmän aloituspalaverissa katsottavaksi.
Kurkistamalla alla oleviin esittelyaineistoihin, pääset tutustumaan tai kertaamaan nopeasti, mikä Makuaakkoset-diplomi on, miten sitä haetaan, miksi diplomia kannattaa hakea, ketkä sen suorittavat jne. Voit ladata ja tallentaa tai tulostaa aineistot alla olevista otsikkolinkeistä. Video, esite ja esitys löytyvät myös Makuaakkoset-diplomi -sivuston Aineistot ja media -kohdan Aineistopankki-alasivulta.
Ammattikeittiöosaajat ry:n ylläpitämä Makuaakkoset-diplomikäytäntö on itsearviointiin perustuva kehittämistyöväline päiväkotien ruokapalveluille ja kasvatushenkilöstölle. Tunnustus myönnetään ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän ruokailun edistämisestä. Tunnustus on päiväkotikohtainen.
Makuaakkoset-diplomin suorittaminen kannustaa kasvatushenkilöstöä ja ruokapalvelua yhdessä tarkastelemaan ruokailutilannetta osana laajempaa kasvatustehtävää. Se innostaa entisestään kehittämään ruokailua, ruokakasvatusta ja pikkuasiakkaiden osallistamista sekä moniammatillista yhteistyötä.
Makuaakkoset-diplomi on Ammattikeittiöosaajat ry:n ylläpitämä diplomikäytäntö. Diplomin kehittämisessä on ollut mukana laaja asiantuntijaryhmä niin varhaiskasvatuksen kuin ruokapalveluiden osalta. Sisällöt perustuvat virallisiin, voimassaoleviin suosituksiin ja säädöksiin. Makuaakkoset-diplomi mainitaan myös Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksissa (Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2018) hyvänä itsearvioinnin ja kehittämisen työkaluna.
Diplomin tuottamista on tukenut Maa- ja metsätalousministeriö.
Kuvat: Samuel Hoisko/Neliömedia Oy
Teksti: Päivi Jämsén
11/2019
Roinilan päiväkodissa Tuusulan Kellokoskella Makuaakkoset-diplomi haettiin varhaiskasvatusjohtajan, varhaiskasvatusopettajien, keittiön ruokapalveluhenkilöstön ja alue-esimiehen kanssa yhdessä keskustellen ja asioita kehittäen.
Varhaiskasvatuksen varajohtaja Hanne Järvisen mukaan Makuaakkoset-diplomin suorittamisen jälkeen lasten kanssa on keskusteltu enemmän ruoka-asioista. – Käsittelemme näistä asioista päiväkodissa lähestulkoon joka päivä, kun tulemme syömään. Linjastolla juttelemme monipuolisesta ruoasta kertomalla, mitä se tarkoittaa. Kannustamme lapsia ottamaan ainakin maistiaisen. Emme pakota ketään syömään, jos ei välitä jostain. Keskustelu jatkuu myös ruokapöydässä.

– Ruokailun ulkopuolella, ohjatuissa tuokioissa, keskustelemme ruoasta yleensä ja lempiruoista sekä piirrämme ja askartelemme aiheesta. Lapset pitävät siitä. Lautasmalli on aiheena, varsinkin eskarilaisilla, nyt paljon esillä. Opettelemme myös kattamaan yhdessä pöytää ja hyviä ruokailu- sekä terveellisiä elämäntapoja, kertoo Järvinen.

Varhaiskasvatuksen varajohtaja Järvisen mielestä Makuaakkoset-diplomin hakeminen kannusti keskuselemaan lasten kanssa enemmän myös hygieniasta linjastolla ja toimista ruokailun jälkeen. – Lasten kanssa tulee keskityttyä siihen, miten astiat viedään pois ruokailun jälkeen ja lajitellaan mahdollinen ruokajäte, laitetaan biojätteet erikseen, haarukat, veitset ja lusikat erikseen ja astiat pesukoriin ja tarjottimetkin omaan paikkaan.
Katso haastettelu ja esittelyvideo Makuaakkoset-diplomi -työkalusta klikkaamalla alla olevaa videolinkkiä tai kuvaa. Video on vain muutaman minuutin pituinen.
Makuaakkoset-diplomi -esittelyvideo
Kuvat: Samuel Hoisko, Neliömedia Oy
Teksti: Päivi Jämsén
10/2019
Säkylän kouluissa ja päiväkodeissa juhlittiin Ammattikeittiöosaajat ry:n myöntämiä Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomeja. Tässä jutussa kerrotaan tarkemmin Isosäkylän koulun juhlasta. Juttu on julkaistu kokonaisuudessaan Alasatakunta-lehdessä: Kouluruoka sai kunniaa Säkylässä_5_2019.
Ruokahuoltopäällikkö Katariina Salosen mukaan kaikkiin Säkylän viiteen kouluun haettiin Kouluruokadiplomit ja yhteen päiväkotiin Makuaakkoset-diplomi. – Kimmoke diplomien hakemiseen tuli sivistysjohtaja Päivi Östermannilta. Sen jälkeen olin yhteydessä koulujen rehtoreihin ja päiväkotien johtajiin. Kaikki olivat innostuneita asiasta ja niin yhteistyö diplomien hakemiseksi lähti liikkeelle, Salonen kertoo.
Rehtori Merja Ääri korosti, miten tärkeää on lisätä yhteistyötä keittiön ja kouluruokailijoiden kanssa. Kouluruokailuun liittyy monia opetuksellisia tavoitteita. Se on sellaista aidoissa arjen toiminnoissa oppimista, jota koulussa ei koskaan ole liikaa.
Isosäkylän koulun ruokapalvelutyöntekijä Raija Kukkonen kertoi makuraadin perustamisen tapahtuneen yläkoulun esimerkin innoittamana. Diplomin hakemisvaiheessa täytettiin 45 kysymyksen lista, jossa arvioitiin esimerkiksi ruokalan viestintää, yhteistyötä oppilaiden kanssa sekä ravitsemussuositusten mukaisen ruokailun toteutumista. – Kriteereistä tuli täyttyä 85 prosenttia diplomin saadakseen, mutta meillä täyttyi lähes kaikki, Kukkonen kertoo.
Rehtori Merja Äärin mukaan kouluruokaa pidetään helposti itsestään selvyytenä tankkaushetkenä. – Diplomikriteereitä mietittäessä arvioimme omia käytäntöjä tosi monipuolisesti. Moni asia on hyvin ja joitakin asioita heräsimme katsomaan uusin silmin. Makuraadin myötä yhteiseen suunnitteluun ja ideointiin on tullut lisävirtaa. Raati kerää palautetta ja keskustelee kouluruokailuun liittyvistä asioista säännöllisesti, Ääri toteaa.
Kukkosen mukaan palautteen näkee todellisuudessa parhaiten ruoan menekistä. Hän kiittelee Isosäkylän koulun oppilaiden olevan hyviä syöjiä ja makuraadin tarjonneen hyviä ideoita kehittää entisestään kouluruoan tasoa. – Sieltä tuli toivomuksia esimerkiksi leipävalikoimaa koskien sekä toiveruokapäivää ehdotettiin. Sämpylät leivommekin itse joka toinen viikko perjantaisin. Raija Kukkonen oli diplomista luonnollisesti iloinen. – Tuntuuhan se tietysti tosi upealta. Meidän työosaamista tässä kuitenkin mitattiin, hän iloitsee.
Niin oppilaat kuin henkilökunta kokivat makuraadin hyödylliseksi. Makuraatiin kuuluneet koululaiset Kiira Tammelin ja Aaron Levonmaa sanoivat keskusteluissa esiintyneen palautteen olleen pääosin positiivista. – Mietimme, että onko jotain parannettavaa esimerkiksi ruokalan siisteydessä tai ruokien tasossa. Aika vähän löysimme pahaa sanottavaa, kaksikko toteaa.
Ruokahuoltopäällikkö Salonen piti diplomien hakemista tärkeänä. – Yhteistyö, vuoropuhelu ja palautteen antaminen lisääntyi ja helpottui, kun kohtaaminen tapahtui kasvotusten, Salonen kertoo.
Kouluruokadiplomin hakemiseen liittyvät kysymykset käsiteltiin koulun makuraadissa. Raatiin kuuluu oppilaiden ja opettajien lisäksi rehtori Merja Ääri, kunnan ruokahuoltopäällikkö Katariina Salonen sekä ruokapalvelutyöntekijä Raija Kukkonen. Kuvassa makuraatiin kuuluneista oppilaista ovat Kiira Tammelin ja Aaron Levonmaa sekä ruokapalvelutyöntekijä Raija Kukkonen ja opettaja Anne Valli-Pietilä.
Koululaiset juhlistivat diplomin saamista lausumalla keittäjän johdolla ”ruokavalan”. Vala kehystettiin kouluravintolaan Kouluruokadiplomin viereen.
Kun saavun ruokalaan, kädet pesen aina vaan.
Ruoan linjastosta kauniisti otan ja omat sotkut siivoan.
Ruokaa otan sopivasti, salaattia myös, se tekee maun paremmaksi.
Muistan hyvät pöytätavat, muuten aikuiset nalkuttavat.
Ruokalassa näytän, miten haarukkaa ja veistä käytän.
Lautaselleni jos ruokaa jää, muistan sen biojätteeseen tyhjentää.
Viimeisenä tarkistan, että astiat ja tarjottimen siististi palautan.
Muistan myös kiittää, siitä voin hyvää mieltä niittää.
Teksti ja kuva: toimittaja Joni Tuominen Alasatakunta-lehti. Toimittajan kirjoittama juttu on luettavissa kokonaisuudessaan Kouluruoka sai kunniaa Säkylässä_5_2019
Rehtori Merja Äärin ja ruokahuoltopäällikö Katariina Salosen kommentit on lisätty tähän tekstiin lehden ilmestymisen jälkeen (Päivi Jämsén/Ammattikeittiöosaajat ry).
5/2019