Ruokakasvatusta tukevat toimenpiteet

Ruokakasvatus on osa varhaiskasvatusta

Päiväkodissa ruokakasvatusta ovat kaikki ruokaan tai ruokailuun liittyvät tilanteet. Ruokailutilanteen lisäksi kauppaleikit, yrttien kasvattaminen ikkunalaudalla sekä leivontahetki ovat ruokakasvatusta, samoin uusiin ruoka-aineisiin tutuminen. Ruokakasvatus on monella tapaa kiinteä osa lapsen päivittäistä varhaiskasvatusta.

Sapere-menetelmä/makukoulu ja pedagoginen ruokalista

Uusien ruokien menekkiä saadaan lisättyä, kun lapset otetaan mukaan valmistamaan yhdessä jokin aterian osa. Sapere-menetelmä ja pedagoginen ruokalista ovat hyviä keinoja lasten ruokakasvatuksessa. Niissä esimerkiksi ruokalistalla olevat raaka-aineet tehdään tutuksi lapsille antamalla heidän itse tutkia, kuoria, pilkkoa, raastaa, maistaa, tuoksutella, kokeilla … niitä.

Suunnitelmallisen ja säännöllisesti toteutetun ruokakasvatusmenetelmän käytöstä voi olla monenlaista höytyä. Esimerkiksi hoitopäivään tulee luontevasti ruokapuhetta, lasten kiinnostus ruokaa kohtaan lisääntyy tai saadaan tukea syömispulmiin.

SAPERE on ruokakasvatusmenetelmä, jossa lapset tutustuvat ruokamaailmaan kaikkien aistiensa välityksellä. Sapere-toiminnan kulmakiviä ovat:

  • Ruokailo on paras matkalippu ruokamaailmaan
  • Ruokiin kannattaa tutustua kaikkien aistien avulla
  • Leikki, tutkiminen ja uteliaisuus ovat lapsen tapa oppia ruoasta.
  • Mitä enemmän lapsi osallistuu ruokien tekemiseen, sitä enemmän hän innostuu
  • Pakottamalla lasta syömään tai maistamaan emme luo ruokailoa, vaan sammutamme sen


Käytännön vinkkejä ruokakasvatuksen tueksi:

  • Säännöllisissä, viikoittain järjestettävissä ruokakasvatushetkissä tutustutaan erilaisiin ruokiin ja ruoka-aineisiin, joita voidaan myös maistella
  • Tehdään lasten kanssa ruokalista ilman kirjoitusta
  • Aamupalan yhteydessä käydään läpi, mistä viljoista aamupuuro on valmistettu, viljat voivat olla esillä esimerkiksi hiutaleina lasipurkissa
  • Tutustutaan erilaisiin hedelmiin, niiden paloitteluun ja lapset saavat tehdä mieleistään hedelmäsalaattia
  • Toteutetaan kasvisnäyttely
  • Ruokaa saa tunnustella, haistaa, maistaa sekä syödä sormin – ei maistamispakkoa tai -sopimuksia
  • Maalataan marjoilla
  • Maistellaan makuja sokkona
  • Lapset toimivat ruoka-apulaisina
  • Likaiset astiat lajitellaan osastoilla yhdessä lasten kanssa valmiiksi koriin eli tehdään avustavia hommia yhdessä aikuisten kanssa
  • Mahdollistetaan lapsille keittiövierailu, sillä keittiön laitteet ja koneet kiinnostavat lapsia
  • Rohkaistaan lapsia lähestymään keittiötä/keittiön henkilökuntaa

 

Lisätietoa aiheesta

Oppimateriaalia ruokakasvatuksen tueksi

Alla olevien linkkien kautta löydät eri tahojen tuottamia hyviä aineistoja ruokakasvatuksen tueksi.

Jaa sosiaalisessa mediassaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+