Ruokakasvatusta tukevat toimenpiteet

Ruokakasvatus on osa lapsen päivittäistä varhaiskasvatusta

Päiväkodissa ruokakasvatusta ovat kaikki ruokaan tai ruokailuun liittyvät tilanteet¹. Ruokailutilanteen lisäksi kauppaleikit, yrttien kasvattaminen ikkunalaudalla sekä leivontahetki ovat ruokakasvatusta, samoin uusiin ruoka-aineisiin tutuminen. Ruokakasvatus on monella tapaa kiinteä osa lapsen päivittäistä varhaiskasvatusta.

”Ruoka näkyy leikeissä eri tavoin riippuen iästä: alle 3-vuotiaille ovat tärkeitä leikkiruoka-astiat, kuten kupit ja kattilat, isommat lapset puolestaan valmistavat ruokaa leikkiruoka-aineksista”.
– Päiväkoti Amiraali

Ruokakasvatuksen apuna voidaan käyttää ruokakasvatusmenetelmiä, esimerkiksi makukoulua tai SAPERE-ruokakasvatusta. Suunnitelmallisen ja säännöllisesti toteutetun ruokakasvatusmenetelmän käytöstä voi olla monenlaista höytyä, esimerkiksi hoitopäivään tulee sen avulla luontevasti ruokapuhetta, lasten kiinnostus ruokaa kohtaan lisääntyy tai saadaan tukea syömispulmiin.

SAPERE on ruokakasvatusmenetelmä, jossa lapset tutustuvat ruokamaailmaan aistiensa välityksellä.  Sapere-toiminnan kulmakiviä ovat:

  • Ruokailo on paras matkalippu ruokamaailmaan
  • Ruokiin kannattaa tutustua kaikkien aistien avulla
  • Leikki, tutkiminen ja uteliaisuus ovat lapsen tapa oppia ruoasta.
  • Mitä enemmän lapsi osallistuu ruokien tekemiseen, sitä enemmän hän innostuu
  • Pakottamalla lasta syömään tai maistamaan emme luo ruokailoa, vaan sammutamme sen.

Käytännön vinkkejä ruokakasvatuksen tueksi

  • Säännöllisissä, viikoittain järjestettävissä ruokakasvatushetkissä tutustutaan erilaisiin ruokiin ja ruoka-aineisiin, joita voidaan myös maistella (esimerkiksi ”Maidon tie” ja juustojen maistelu)
  • Tehdään lasten kanssa ruokalista ilman kirjoitusta
  • Aamupalan yhteydessä käydään läpi, mistä viljoista aamupuuro on valmistettu, viljat voivat olla esillä esimerkiksi hiutaleina lasipurkissa
  • Tutustutaan erilaisiin hedelmiin, niiden paloitteluun ja lapset saavat tehdä mieleistään hedelmäsalaattia
  • Toteutetaan kasvisnäyttely
  • Ruokaa saa tunnustella, haistaa, maistaa sekä syödä sormin – ei maistamispakkoa tai -sopimuksia
  • Maalataan marjoilla
  • Maistellaan makuja sokkona
  • Lapset toimivat ruoka-apulaisina
  • Likaiset astiat lajitellaan osastoilla yhdessä lasten kanssa valmiiksi koriin eli tehdään avustavia hommia yhdessä aikuisten kanssa
  • Mahdollistetaan lapsille keittiövierailu, sillä keittiön laitteet ja koneet kiinnostavat lapsia
  • Rohkaistaan lapsia lähestymään keittiötä/keittiön henkilökuntaa

(Vinkit: Päiväkoti Kunnannuppu ja Hepokullan päivähoitoyksikkö)

 

Lisätietoa 

Makuaakkoset-kortit iloksi ja tueksi ruokakasvatukseen
Sapere – aisti ja ilmaise
Edu.fi:n materiaalia ruokakasvatuksen, opetuksen ja ohjauksen toteuttamiseen
Ruokatiedon ruokakasvatus-sivut

Viittaukset

¹) Ruokakasvatuksen käsitteen määritellmä julkaisussa Lasten ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa (2014)

Jaa sosiaalisessa mediassaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+