Ruokailutilanne

Mitä lapsena maistetaan, se aikuisena muistetaan

Ruokailu on kasvatuksellinen ja opetuksellinen hetki. Hyvä ruokailutilanne on positiivinen, lapsia syömään kannustava, rauhallinen sekä turvallinen. Ruokailu on keskustelu- ja vuorovaikutustilanne, jossa aikuinen toimii esimerkkiruokailijana. Mallioppimisen vuoksi on tärkeää, että päiväkodin kasvatushenkilökunta ruokailee pääaterioilla yhdessä lasten kanssa ohjaten ruokailutilannetta ja syöden ruokalistan mukaista ruokaa (pääateriat = lounas ja päivällinen).

”Ruokailutilanteet lasten kanssa ovat antoisia hetkiä. Ruokailun aikana seurustellaan pöytäryhmän kanssa ja lapsi huomaa, että aikuinenkin istuu rauhassa. Se edesauttaa sitä, että lapset uskaltavat jutella ruokailun myös henkilökohtaisempia asioita. Lisäksi ruokailuhetken aikana tulee luontevasti ruokapuhetta, esimerkiksi ruoan alkuperästä”.
– Iittalan päiväkoti

Aikuisten asenteet, lapsen kokema turvallisuuden tunne ja ruokailutilanteen viihtyisyys vaikuttavat siihen, miten lapsen mielenkiinto ruokaan syttyy. Lapsille kannattaa kertoa tarjottavasta ateriasta lapsille ennen ruokailuhetkeä. Ruokapulmiin ja syömisongelmiin saa hyvää tukea ruokakasvatusmenetelmistä, lue lisää käytännön vinkkejä ruokakasvatukseen.

 

 

 

Jaa sosiaalisessa mediassaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+